Aanmelden studiemiddag

Maandag 29 januari 2024
09:00 – 16:30 uur

Digitale geletterdheid staat hoog op de agenda in zijn algemeenheid maar ook binnen het onderwijs. In navolging van de digitale vaardighedenscan hebben we met de werkgroep teamleiders ICT een studiemiddag vormgegeven. Het was een uitdaging om met het programma aan te sluiten op de verschillende startniveaus, hopelijk valt er voor iedereen iets te halen op deze middag.

Belangrijk:

  • Neem je eigen (opgeladen) device mee naar deze middag!
  • Van iedereen wordt verwacht dat er op twee workshops wordt ingeschreven. Mocht dit anders zijn, overleg dan met je teamleider.
  • Inschrijven is mogelijk tot en met 22 januari.
  • Alle workshops vinden plaats op het Peellandcollege.

Namens de werkgroep ICT,
Katrien Smans, Patrick Sengers, Sander van Alst, Inge Hoeymans, Mieke Verhaegh en Joost Meulendijks.

Programma:
09:00u – 12:00u              Programma op de eigen deelschool
12:00u – 12:45u               Lunch op de eigen deelschool
12:45u – 13:00u               Verplaatsen naar Peellandcollege
13:00u – 14:30u               Ronde 1 workshops
14:30u – 15:00u               Verplaatsen naar ronde 2 workshops + pauze
15:00u – 16:30u               Ronde 2 workshops
Vanaf  16:30u                   Informele borrel in de aula Peellandcollege

Workshops

Digitale vaardigheden

Tijdens de workshop wordt de functionaliteiten van het Predia touchscreen in het klaslokaal doorgenomen. Er wordt gekeken naar de basis van het gebruik in de klas en alle essentiele functionaliteiten worden aangestipt. Daarnaast worden alle er handige tips en andere functionaliteiten gedemonstreerd die het gebruik van het digibord tijdens de les nog leuker en aantrekkelijker maken.
Deze workshop belicht de invloed van AI op jongeren en het onderwijs. We onderzoeken hoe jongeren AI-tools gebruiken en bespreken de do's en don'ts van AI in het onderwijs. De sessie biedt praktische inzichten voor het veilig en effectief integreren van AI in onderwijsmethoden.
In deze workshop ga je aan de slag met SharePoint en OneDrive. Je leert hoe je handig samenwerkt met je collega’s in SharePoint; bestanden maken, samen bewerken en delen met je collega’s terwijl alles direct voor je wordt opgeslagen. Je leert hierbij goed onderscheid te maken tussen het werken in SharePoint en OneDrive: wanneer gebruik je nu SharePoint en wanneer juist OneDrive? Naast aandacht voor deze twee programma’s, kijken we ook naar OneNote. Deze app helpt je met een persoonlijke werkruime voor elke leerling/docent, een inhoudsbibliotheek voor bijvoorbeeld hand-outs en een ruimte waarin je kunt samenwerken voor lessen en andere activiteiten.
Drie jaar geleden zijn enkele vakgroepen op het Hub van Doornecollege gestopt met toetsen afnemen op papier. Ze vonden in Lesson-Up een manier om digitaal te toetsen. Ook in jouw lessen kun je digitaal toetsen via Lesson-Up. Niet alleen summatief maar ook formatief. Je leert in deze workshop de voordelen maar ook de nadelen van digitaal toetsen in Lesson-Up. Ervaar of het ook iets voor jou kan zijn!
In deze workshops ga je in op de tips, tricks en weetjes van Teams zoals deze gebruikt wordt voor de interne communicatie binnen IVO Deurne. Aan bod komen o.a. het toevoegen van apps en andere tools aan Teams, hoe het bestandsbeheer werkt, hoe je kunt samenwerken met leerlingen, collega’s en vakgroepen en hoe je Teams als ELO kunt inzetten en uitbreiden.
Altijd al inhoudelijke en visueel aantrekkelijke lessen willen maken? Met LessonUp kun je binnen een handomdraai de meest boeiende, leerzame en interactieve lessen voorbereiden. Ontdek én gebruik het werk van vele andere gebruikers. Pas het aan, zodat het voor jou en je leerlingen werkt. Laat alle leerlingen meedoen met je les en zie in een oogopslag welke leerlingen het niet begrepen hebben.
In deze workshops ga je in op de tips, tricks en weetjes van Outlook zoals deze gebruikt wordt voor de externe communicatie binnen IVO Deurne. Ook zal de agendafunctie belicht worden. Aanvullend wordt het presentatieprogramma Microsoft Sway als alternatief van PowerPoint gedemonstreerd en het gebruik van Microsoft Forms uitgelegd.
Deze training introduceert de basisfuncties van Excel, inclusief het maken van spreadsheets, het invoeren van gegevens en het uitvoeren van eenvoudige analyses. In de training komt minimaal het volgende aan bod: cijferlijsten, optellen, weging, PTA App, administratief Daarnaast is er ruimte voor eigen vragen en oefening.
Deze training behandelt de basisprincipes van PowerPoint. In de training wordt minimaal het volgende behandeld: eenvoudig een presentatie opbouwen, diaovergangen en animaties, morphing van presentaties, filmpjes invoegen, van de basis naar de presentatie waarmee je je collega’s of leerlingen omver blaast… Daarnaast is er ruimte voor eigen vragen en oefening.
“Tijd, kennis…Paniek!” Regelmatig wordt mediawijsheid gezien als een nieuw vak wat er ook nog bij komt kijken, waarin bijblijven ontzettend lastig is en waar vooral veel gevaren voor leerlingen op kunnen duiken. Die zorgen zijn helemaal niet nodig. Integendeel. Veel leerkrachten zijn onbewust al bezig met mediawijsheid. Daarnaast zijn bewustzijn, kennis en weerbaarheid hard nodig op het gebied van digitaal burgerschap. Daarmee kunnen we risico’s voorkomen, leren we over hoe de online wereld functioneert en kunnen we meer focus leggen op de voordelen. In deze training staan we bovendien stil bij de manieren waarop mediawijsheid een rol speelt, kan spelen en hoe je hiermee om kunt gaan. Hoe implementeer je mediawijsheid op een handige en effectieve manier in het curriculum? En wat breng je leerlingen (en jezelf) bij? We dagen je uit te denken in mogelijkheden, maar geven je ook de benodigde kennis mee. Zo kun je zelf snel in de praktijk aan de slag!
In deze workshop duiken we in de wetenschappelijke inzichten over effectieve didactiek van informatievaardigheden. Leer hoe je deze vaardigheden naadloos integreert in je bestaande lessen en ervaar zelf enkele werkvormen voor het aanleren van digitale informatievaardigheden. Aan de hand van een gesprek en een enquête kijken we in hoeverre de ontwerpprincipes voor effectief, toegepast, en bruikbaar worden geacht in de schoolpraktijk. Na de workshop ken je een aantal wetenschappelijk onderbouwde (evidence-informed) didactische richtlijnen voor onderwijs in digitale informatievaardigheden; heb je ideeën en inspiratie om toe te passen in jouw eigen praktijk. Deze workshop sluit aan op de workshop ‘werkvormen voor het onderwijzen van digitale informatievaardigheden’ in ronde 2.
Verrijk je onderwijs met digitale informatievaardigheden! In deze workshop leer hoe je deze vaardigheden naadloos integreert in je bestaande lessen en je leerlingen klaarmaakt voor leren in de digitale wereld. Na een crashcourse in informatie zoeken, speel een spannend spel van informatie-bingo met diverse strategieën. Je deelt informatie over jouw zoekproces met de groep via een online prikbord en een pitch. Aan het einde reflecteren we op hoe je de geleerde ideeën kunt toepassen in je eigen vakgebied.
Meedenken over het beleid voor digitale geletterdheid IVO Deurne? In deze sessie nemen we je mee in welke richting we op willen gaan binnen dit thema en heb jij kans om mee te denken en jouw visie en ideeën hiervoor kenbaar te maken.
In deze training gaan we in op de online veiligheid en zichtbaarheid van alle personeelsleden op school. Hoe vindbaar ben jij? In hoeverre kan online informatie over jezelf kwaad? En hoe beveilig jij jouw online voetprint zo goed mogelijk? We gaan in op zaken als beeldmateriaal, persoonsgegevens, wachtwoorden, benaderbaarheid, shaming, phishing en meer. Daarbij staan we tevens stil bij de verwachtingen, afspraken en protocollen. Met verschillende stellingen dagen we je uit om er kritisch over na te denken. De kennis en tips kun je vervolgens snel in praktijk inzetten.

Aanmelden workshopmiddag

Aanbod workshops verschilt per ronde en aanmelden kan tot en met 22 januari 2024.